Nieuwsbrief maken en versturen in 2020


Nieuwsbrief maken? Een nieuwsbrief is een online tool waarmee je op een directe manier jouw klanten of lezers bereikt. Deze manier om lezers te bereiken wordt ook wel een direct mailing genoemd.

Wil je jouw (toekomstige) klanten bereiken op een indrukwekkende en professionele manier? Een mailing maken is veruit de beste optie in 2020. Hier lees je onder andere welke meetpunten belangrijk zijn bij het versturen van een nieuwsbrief en welke nieuwsbrief software het beste is.


Als je al een e-maillijst hebt: maak er gebruik van! Je kunt jouw omzet op een slimme en snelle manier vergroten door gebruik te maken van een direct mailing. Op deze pagina staat een complete gids over een nieuwsbrief maken en versturen. Zit je naderhand nog met brandende vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Bij het verzenden van een nieuwsbrief wil je dat jouw bezoekers, klanten of lezers de mail openen, lezen en doen wat je wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld het kopen van een product welke je in de direct mailing aanbiedt.

Om dat te bereiken, heb je een professionele nieuwsbrief nodig, welke helemaal in lijn is met jouw huisstijl. Daarnaast wil je een nieuwsbrief maken welke specifiek gericht is op de lezer, zodat het open ratio stijgt. Door handig gebruik van personalisatie zet je dit op de effectiefste manier in.


Introductie


De belangrijkste punten waar je op moet letten bij het versturen van een mailing lees je op deze pagina. Daarnaast leggen we je uit waarom het slim is om serieuze tijd te besteden aan jouw mailing maken. Of nog beter: een partij erbij betrekken welke enorm veel ervaring heeft in het verzenden van een effectieve e-mail.

Wil je alles weten over een nieuwsbrief versturen? Klik hieronder op één van de hoofdstukken voor meer informatie over dat onderwerp.

Wat is een nieuwsbrief?
Direct mailing gebruiken om klanten aan te trekken
Effectieve nieuwsbrieven: informatief, niet verkoop gestuurd
Checklist voor een effectieve nieuwsbrief
Kosten van een direct mailing
Welke nieuwsbrief software is het beste om een mailing te maken en versturen?
9 statistieken die het succes van jouw nieuwsbrief meten
Alles over een gepersonaliseerde mailing verzenden
Welke nieuwsbrief onderwerpen zijn het meest effectief?
10 soorten mailings: de nieuwsbrieven die je naar klanten wilt versturen

Wat is een nieuwsbrief?



Een direct mailing is de manier waarop bedrijven informatie- en productgerichte inhoud via een e-mail versturen naar een e-mail lijst met potentiële en bestaande klanten. Bedrijven gebruiken nieuwsbrieven om hun merk top-of-mind te houden voor consumenten, autoriteit in de markt te creëren en lezers op de hoogte te stellen van producten die hen mogelijk interesseren.

Succes meten



Een nieuwsbrief versturen gaat niet zomaar. Voordat je een nieuwsbrief gaat versturen wil je weten waar je op moet letten om het succes te meten en te vergroten. De tijd van lukraak e-mails naar potentiële klanten sturen is voorbij. De eerste stap is het vaststellen van meetbare doelen, die komen vaak op het volgende neer:

Vergroot het aantal ontvangers, gemeten in aantal nieuwsbrieflezers
Mensen die de nieuwsbrief daadwerkelijk lezen, gemeten in het open ratio
Hoeveel mensen de gewenste actie ondernemen, vaak gemeten in klikfrequentie

Deze basisdoelen zijn geschikt voor het meten van verschillende campagnes of bedrijfsinitiatieven waarbij de nieuwsbrief zou kunnen helpen. Een online kledingwinkel die het herfstseizoen ingaat, wil bijvoorbeeld hun collectie jassen en andere winterkleding promoten. De nieuwsbrief zou dan inhoud kunnen bevatten over winter-modetrends, met links naar producten voor koud weer. Een uitgebreidere lijst van meetdoelen vind je hier terug.

Direct mailing gebruiken om klanten aan te trekken



E-mail wordt overal gebruikt en is een belangrijke bron van inkomsten voor veel bedrijven.
Veelgebruikte direct mailings zijn onder meer:

Nieuwsbrieven: betrek gebruikers bij informatie over de branche, bedrijfsnieuws en geef een kijkje achter de schermen.
Promoties: vaak verzonden naar bestaande klanten, promotionele e-mails attenderen gebruikers voor nieuwe producten en verkopen ze.
Autoresponders: meestal gebruikt als een reeks geautomatiseerde e-mails die naar een abonnee wordt verzonden, op basis van een gebeurtenis. Een introductiecursus zou een typisch voorbeeld zijn.
Verlaten winkelwagentjes: besluiteloosheid, niet-transparante verzendkosten en een aantal andere redenen zorgen ervoor dat klanten een winkelwagen verlaten voordat ze een aankoop doen. Meldingen herinneren mensen eraan en kunnen de conversie met 15% of meer verhogen.

Effectieve nieuwsbrieven: informatief, niet verkoop gestuurd



Tegenwoordig worden we iedere dag overspoelt met aanbiedingen en promoties. De aandacht van een nieuwsbrief lezer moet worden getrokken. Je wilt dat de (potentiële) klant de e-mail opent, leest en klikt op jouw link. Hiervoor moet de inhoud écht interessant zijn. Dat betekent meer doen dan een poging om merchandise of diensten te verkopen.

De kans dat een lezer jouw nieuwsbrief opent is vele malen groter wanneer de nieuwsbrief gericht is op het informeren van de lezer. Natuurlijk over het onderwerp waar de lezer geïnteresseerd in is. Het eerste touchpoint zit al in de onderwerpregel. Zorg ervoor dat deze omvattend is en aantrekkelijk voor de lezer om op te klikken. Zorg er daarnaast ook voor dat het onderwerp daadwerkelijk de verwachting van de inhoud van de nieuwsbrief meeneemt. Met andere woorden: beloof in het onderwerp niets wat je niet in de e-mail na kunt komen.

Een nieuwsbrief biedt jouw bedrijf de mogelijkheid om autoriteit en expertise over jouw producten aan te tonen. Vertel lezers waarom bepaalde materialen beter zijn, sommige stijlen populair zijn of vertel een verhaal over je merk. Deze vormen van nieuwsbrieven versturen geven lezers een reden om je te vertrouwen. Daarnaast vertelt een nieuwsbrief een verhaal dat jouw merk meer persoonlijkheid geeft.

90/10 regel



Een voorgestelde methode voor een nieuwsbrief maken is de 90/10 regel. 90% informatie, 10% verkoopmateriaal. Met de juiste balans wordt minder meer en leidt educatieve informatie tot meer verkopen. In plaats van meer verkoop gerelateerde informatie doorspelen is het verstandiger om informatieve informatie door te spelen naar (potentiële) klanten.

Toename concurrenten



Klanten met een sterke band met een bepaald bedrijf geven 23% meer uit dan de gemiddelde consument. De nieuwsbrief is een uitstekend middel om jouw merk van de concurrentie te onderscheiden. De zakelijke dienstverlening droeg met een toename van 23 duizend het sterkst bij aan de groei van het aantal bedrijven in Nederland in 2019. Jouw bedrijf onderscheiden van de rest wordt steeds moeilijker. Met een professionele nieuwsbrief maak je meer impact en onderscheid je je beter van de concurrentie.

Checklist voor een effectieve nieuwsbrief



Bedrijven uit verschillende industrieën gebruiken nieuwsbrieven om hun doelgroep te bereiken en merkbekendheid te creëren. Elk bedrijf ontwerpt zijn distributie anders, afhankelijk van de wensen en behoeften van de lezers. Elke nieuwsbrief bevat echter bepaalde noodzakelijke elementen om een nieuwsbrief succesvol te maken:

Creatieve onderwerpen: Onderwerpregels moeten de lezer ertoe bewegen de e-mail te openen en de inhoud ervan te gaan lezen.
Relevant en consistent: Informatie moet specifiek zijn voor de doelgroep en met regelmaat worden verstuurd.
Sterke oproep tot actie: Elke nieuwsbrief moet een gewenste actie hebben die door de lezer moet worden uitgevoerd.
Overzichtelijke indeling: Als leads in de war zijn of worden overweldigd door de opmaak, is de kans groter dat ze zich afmelden voor de nieuwsbrief.
Mobiele responsiviteit: Meer en meer mensen gebruiken hun mobieltje om e-mail te controleren en online te winkelen. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun nieuwsbrieven zijn geoptimaliseerd voor tablets en smartphones voor de beste resultaten.
Nieuwsbrief opzeggen: Bedrijven willen leads zo gelukkig mogelijk houden, zelfs als dat betekent dat ze zich willen afmelden. Daarnaast moeten opt-in-formulieren natuurlijk zichtbaar zijn zodat potentiële klanten zich kunnen aanmelden.
Stimulansen: Beloningen zullen niet alleen consumenten aantrekken om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief, maar ook om een ​​aankoop te doen.
Algemene voorwaarden: Leads willen weten waarvoor hun persoonlijke gegevens worden gebruikt wanneer ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Neem een ​​link op naar het privacybeleid. Zo zijn klanten er zeker van dat jij voldoet aan de AVG-richtlijnen en je er niet met hun informatie vandoor gaat.

Kosten van een direct mailing



Er is een grote verscheidenheid aan beschikbare nieuwsbrief software. De meeste aanbieders berekenen de kosten van een nieuwsbrief door het aantal lezers te limiteren (Mailchimp, GetResponse, ActiveCampaign, AWeber, Constant Contact).

Anderen berekenen de kosten van een direct mailing door het aantal e-mails dat elke maand wordt verzonden (SendInBlue, Newsletter2Go, Mailify) bij te houden.

Hoewel er veel gratis nieuwsbrief programma's zijn voor lijstgroottes tot zo’n 2500 abonnees, kun je verwachten ongeveer € 25,- tot € 100,- per maand te betalen voor lijsten van 5.000 tot 10.000 lezers, afhankelijk van de gewenste functionaliteiten. De meeste software voor nieuwsbrieven brengt tegenwoordig geen start-up kosten in rekening.

Welke nieuwsbrief software is het beste
om een mailing te maken en versturen?



Er zijn veel verschillende soorten nieuwsbrief software beschikbaar. Daarom kan het lastig zijn om een goede keuze te maken. Hieronder leggen we je graag uit welke verschillende nieuwsbrief software er beschikbaar zijn en nog belangrijker: welke je wilt gaan kiezen!

Hieronder vind je de twee bekendste en beste nieuwsbrief programma’s van 2020:

Aweber
Enormail

Hieronder behandelen we de verschillende nieuwsbrief software. We nemen de voor- en nadelen van ieder programma door en bespreken de prijzen, functies, sjablonen, interface en meer. Zo kun je gemakkelijk de beste keuze maken voor een nieuwsbrief programma.

AWeber



Aweber is een Amerikaans e-mailmarketing programma. Het is één van de bekendste software uit Amerika en dat is niet voor niets. Met dit programma heb je veel keuze uit verschillende standaard templates en de prijs is goed.

Prijsstructuur

Er worden 5 Aweber-abonnementen aangeboden - de prijsstructuur is als volgt:

Een lijst met maximaal 500 abonnees: $ 19 per maand
501 tot 2500 abonnees: $ 29 per maand
2.501 tot 5.000 abonnees: $ 49 per maand
5.001 tot 10.000 abonnees: $ 69 per maand
10.001 tot 25.000 abonnees: $ 149 per maand

Je kunt een korting van 14% krijgen wanneer je per kwartaal betaalt; een korting van 15% wanneer je jaarlijks betaalt. Er zijn ook enkele kortingen beschikbaar voor studenten en non-profit organisaties.

Een belangrijk aspect van de prijsstructuur van Aweber is dat alle functies op alle abonnementen beschikbaar zijn - in tegenstelling tot sommige concurrerende software. Je hoeft dus geen duurder abonnement te hebben om bepaalde functies te ontgrendelen.

Belangrijkste kenmerken van Aweber

Aweber biedt de volgende belangrijke functies:

de mogelijkheid om een database te importeren
een breed scala aan sjablonen (meer dan 150)
autoresponders
enkele (basis) automatisering
responsieve nieuwsbrief ontwerpen
duidelijke rapporten
splitsen testen
RSS naar nieuwsbrief functionaliteit
lijst segmentatie opties
ondersteuning via telefoon, e-mail en livechat
integraties met apps van derden

Samenvatting

Het is niet perse de beste software die beschikbaar is, maar het is goed geprijsd, gemakkelijk te gebruiken en bevat de meeste belangrijke functies die je van een e-mailmarketing oplossing mag verwachten.

De belangrijkste aspecten zijn het gebruiksgemak, veel verschillende lettertypen en templates en uitgebreide ondersteuning.

Het ondersteuning aspect kan met name belangrijk zijn voor gebruikers die beginnen met e-marketing zonder veel technische vaardigheden (omdat problemen, mochten deze zich voordoen, kunnen worden opgelost door met een echt mens op live chat te praten).

Bovendien is Aweber niet te duur in vergelijking met sommige concurrerende programma’s.

Enormail



Enormail is een Nederlands e-mailmarketing programma. Deze software is erg gebruiksvriendelijk en staat bekend om simpliciteit en gebruiksvriendelijkheid. De prijs is wat hoger dan bij Aweber, maar dan verzend je wel e-mails vanuit een Nederlandse server.

Prijsstructuur

Er worden een hoop verschillende abonnementen aangeboden - de prijsstructuur is als volgt:

Sumo: lijst met maximaal 2.500 abonnees: € 15 per maand
  • Voor iedere 2.500 nieuwe abonnees komt er € 5 per maand bij

  • Mammoet: lijst met maximaal 10.000 abonnees: € 60 per maand
  • Inclusief beeldbank, mogelijkheid voor pop-ups, automatisch contacten verplaatsen en een e-mailmarketing cursus

  • Je probeert Enormail eerst 30 dagen gratis uit en daarbij mag je alle functies testen. Kiezen hoeft pas aan het einde van je proefperiode, wanneer je wilt upgraden naar Sumo of Mammoet.

    Belangrijkste kenmerken van Enormail

    Enormail biedt de volgende belangrijke functies:

    Autoresponder
    Nieuwsbrieven designer
    Opt-in formulieren designer
    Basis landingspagina's
    Mailinglijsten beheren
    Contacten taggen
    Lees- en klikrapportages
    Verzenden zonder Enormail logo
    Testmails verzenden
    Aangepaste DKIM

    Samenvatting

    Enormail is een zeer gebruiksvriendelijke tool met een hele goede prijs - kwaliteitsverhouding. Een rader voor de Nederlandse MKB’er met een Nederlandse klantenservice en een duidelijke Nederlandse interface.

    Daarnaast is de prijs een stuk goedkoper dan die van Aweber. Ook dat is een belangrijk voordeel! Je betaalt niet per mailing en niet voor uitgeschreven of dubbele contacten en je mag onbeperkt verzenden.


    9 statistieken die het succes van jouw nieuwsbrief meten




    Er zijn verschillende ratio’s en meetpunten welke je in de gaten wilt houden bij het versturen van een nieuwsbrief. Zo weet je hoe jouw ontvangers reageren op de e-mail die je hebt verzonden. Daarnaast krijg je extra informatie om de volgende mailing te verbeteren, zodat je de prestaties van jouw nieuwsbrief kunt maximaliseren.

    Alle mogelijke meetpunten staan hieronder voor je op een rij:

    Bouncepercentage
    Aflever ratio
    Spam-klachtenpercentage
    Open ratio
    Klik ratio
    Lijst groeisnelheid
    Opbrengst per e-mail
    Conversie ratio
    Afmeldingspercentage

    Alle 9 statistieken die je kunt meten bij het versturen van een nieuwsbrief leggen we hieronder uit. Niet alle statistieken kun je meten bij alle nieuwsbrief software. Later in de gids leggen we uit welke nieuwsbrief software het beste is. Met dat programma kun je alle bovenstaande punten meten!

    1. Bouncepercentage


    Het totale percentage van de verzonden e-mails dat niet succesvol is afgeleverd is het bouncepercentage. Er zijn twee vormen van bounces:

    Hard Bounce: wanneer een e-mail niet kan worden afgeleverd omdat het e-mailadres niet werkt.
    Soft Bounce: vaak zijn serverproblemen of volle inboxen de oorzaak van een Soft Bounce. De meeste e-mail software blijft proberen het bericht af te leveren vaak tot 72 uur. Daarna wordt de Soft Bounce omgezet in een Hard Bounce.

    Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat de gemiddelde e-maillijst 25% per jaar krimpt, vaak omdat mensen van e-mailadres veranderen. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld van baan bent gewisseld en het zakelijke e-mailadres niet meer gebruikt. Om niet actieve adressen te verwijderen kun je tools zoals XVerify te gebruiken.

    Wanneer het bouncepercentage hoog is kan dit een negatief effect hebben op de aflevering van jouw nieuwsbrief. Moderne software is gevoelig voor spam. Hierdoor is het belang van een goede afleverratio erg belangrijk. Als je na elke verzonden e-mail direct de niet actieve contacten verwijdert, kun je ervoor zorgen dat berichten niet in de spam map terecht komen.

    2. Afleverpercentage


    Het afleverpercentage van een nieuwsbrief is het percentage hoe vaak de e-mail daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger terecht is gekomen.

    Hoewel het afleverpercentage vaak wordt uitgerekend door de software die je gebruikt, kun je het ook zelf uitrekenen. Het aflever ratio kun je uitrekenen door onderstaande formule te gebruiken:

    [(Totaal aantal verzonden e-mails) - (Hard en Soft Bounces)] / Totaal aantal verzonden e-mails = afleverpercentage

    Je kunt met deze formule het ratio berekenen dat wordt bezorgd in de inbox van een ontvanger. Toch moet je ook rekening houden met de afzender score van het platform waar je mee werkt. Als je een programma gebruikt dat de afzender score niet berekent, houd dan goed in de gaten of je bent gemarkeerd voor spam met behulp van deze gratis tool van Return Path.

    Het ideale afleverpercentage is rond de 95%. Merk je dat de score opeens is gedaald? Het kan zijn dat er een trigger is geactiveerd doordat je bepaalde woorden hebt gebruikt. Dit zijn woorden zoals: ‘gratis’ en ‘veel geld verdienen’. Daarnaast kan overmatig gebruik van links ook een negatief effect hebben op de score.

    3. Spam-klachtenpercentage


    Het spam-klachtenpercentage is een statistiek voor hoe vaak jouw verzonden nieuwsbrief als spam is gemarkeerd.

    Helaas zal iedereen die een nieuwsbrief verzend klachten krijgen over spam. Er kunnen veel verschillende redenen zijn waardoor jouw mailing wordt gemarkeerd als spam. Wanneer iets voor iemand irrelevant is of wordt, is het waarschijnlijk dat diegene zich afmeldt of het simpel markeert als spam.

    Dit is niet te voorkomen en ook helemaal niet erg. De mensen die jouw nieuwsbrief niet meer willen ontvangen filteren zichzelf er hierdoor uit. Zo kun je jouw succes verbeteren en een reëler beeld krijgen van hoe effectief jouw nieuwsbrief is!

    4. Openratio


    Het percentage van de totale contacten die de e-mail opent staat beter bekend als het openratio. Wanneer de e-mail niet wordt geopend, heeft dit een negatief effect op het openratio.

    Het openratio geeft vaak een vertekend beeld van de werkelijke openratio. De reden hiervoor is dat grote e-mailproviders zoals Gmail afbeeldingen niet standaard accepteren. Enkel de personen die afbeeldingen voor jouw nieuwsbrief toestaan worden meegerekend. Hierdoor komt het voor dat iemand de e-mail opent, soms klikt en zelfs koopt, maar dat dit toch een negatief effect op het openratio heeft. Neem dit dus altijd met een korreltje zout.

    Het gemiddelde openratio verschilt per industrie. Zie hieronder de gemiddelden volgens een studie van Silverpop:



    5. Klikratio



    Het beste meetpunt om de gezondheid van je e-maillijst te meten is het klikratio. Dit ratio geeft weer hoeveel procent van de totale ontvangers op een link in de e-mail hebben geklikt.

    De factoren die de klikratio het meeste beïnvloeden zijn:

    Personalisatie: door gebruik van persoonlijke elementen zoals een voornaam zal een persoon sneller doorklikken. Wanneer je hier te ver in gaat kan dit weer een negatief effect hebben.
    De onderwerpregel: door verschillende onderwerpregels te testen door middel van A/B tests, kun je het klikratio optimaliseren. Wanneer het onderwerp in lijn is met de inhoud van de e-mail, valt het klikratio vaak hoger uit.
    Tijd: verstuur je jouw nieuwsbrief vaak op hetzelfde tijdstip en zie je een eentonig klikratio? Zelfs na vele A/B tests en gebruik van verschillende onderwerpen? Dan is het slim om jouw mailing op een ander tijdstip te verzenden. Dit kan ook zowel een positief effect hebben op het klikratio.

    6. Lijst groeisnelheid


    De lijst groeisnelheid spreekt voor zich: het aantal abonnees dat zich in een periode aanmeldt op jouw nieuwsbrief wordt gezien als de lijst groeisnelheid.

    Normaliter krimpt een e-maillijst gemiddeld met 25% per jaar. Daarom is het verstandig om een doelstelling van méér dan 25% te stellen. Met een groeipercentage van 25% behoudt je dan hetzelfde aantal abonnees.

    7. Opbrengst per e-mail


    De opbrengst per e-mail kan worden uitgerekend door het aantal mensen dat de e-mail heeft ontvangen te delen door de totale omzet. Dan krijg je de totale opbrengst per verzonden nieuwsbrief.

    Deze opbrengsten zijn voor veel bedrijven moeilijk te meten. De reden hiervoor is het gebruik van een omnichannel benadering van de doelgroep. Wanneer iemand de uiteindelijke aankoop doet via e-mail, maar eerst nog heeft gesproken met de klantenservice of informatie van de website heeft gehaald zijn de opbrengsten van die e-mail eigenlijk een stuk lager. Jouw bedrijf heeft dan al kosten gemaakt en zal de opbrengst uiteindelijk lager zijn.

    8. Conversiepercentage



    Het conversiepercentage kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Eerst bepaal je wat jouw doel is: een inschrijving op een andere nieuwsbrief, een aankoop of een share. Zodra je dit weet kun je beginnen met het meten van jouw conversiepercentage.

    Het conversiepercentage kun je berekenen door de volgende formule te gebruiken:

    [Totaal aantal behaalde doelen / Totaal aantal verzonden e-mails = conversiepercentage]

    Een nieuwsbrief versturen heeft altijd veruit de hoogste ROI gehad van alle marketingvormen. Toch zijn er tegenwoordig ook andere effectieve methoden om je doelstellingen te behalen. Doordat een mailing verzenden een veelgebruikte methode is, lopen inboxen van mensen soms over van aanbieding gerelateerde e-mails. Hierdoor is de afgelopen jaren de ROI van mailings wat gedaald.

    9. Afmeldpercentage


    Het afmeldpercentage van een mailing is het aantal mensen in procenten van het totaal aantal aangekomen e-mails. Redenen waarom mensen zich afmelden van een nieuwsbrief lopen sterk uiteen.

    Verstop nooit de afmeld knop in de nieuwsbrief. Je e-mail zal dan veel sneller worden gemarkeerd als spam. Zorg ervoor dat iemand die zich wilt uitschrijven zich eenvoudig kan afmelden. Dit komt ten goede aan je spamscore.

    Daarnaast is het een goede manier om je e-maillijst ‘schoon’ te houden van mensen die jouw e-mail toch niet gaan lezen of klikken op een link. Hoe schoner jouw e-maillijst is, hoe beter de statistieken van een nieuwsbrief zullen zijn.

    Een richtlijn voor een afmeldpercentage is rond de 1 a 2%. Toch kan het zo zijn dat het afmeldpercentage een keer hoger of lager uitvalt. Kijk dan naar wat je in die e-mail anders hebt gedaan dan in de vorige mailings.


    Alles over een gepersonaliseerde mailing verzenden




    Bij het personaliseren van een mailing krijg je niet alleen betere eindresultaten als we kijken naar bovenstaande statistieken. Door een mailing persoonlijk te maken voelen (toekomstige) klanten zich een stuk meer betrokken bij jouw bedrijf of merk. Het persoonlijk maken van een e-mail is belangrijker dan ooit tevoren.

    Doordat personalisatie geen uitvinding is van vandaag én omdat bedrijven steeds meer persoonlijke marketingboodschappen versturen zijn we eraan gewend geraakt. Hoe maak je een nieuwsbrief vandaag de dag dan nog indrukwekkend persoonlijk?

    We kennen het allemaal: je ontvangt een e-mail welke begint met je voornaam. Fijn om aangesproken te worden met jouw naam wanneer je een e-mail ontvangt. Logisch, want die is ingevuld bij het aanmelden. Deze methode van personaliseren is al redelijk achterhaald. Immers gebruiken (bijna) alle bedrijven die e-mailmarketing toepassen dit.

    Om nog een stapje verder te gaan analyseren we hieronder een goede methode die de Albert Heijn gebruikt voor het personaliseren van campagnes en producten.

    Case 1: Albert Heijn gaat een stapje verder


    Je kunt een stapje verder gaan dan slechts de voornaam gebruiken. Een goed voorbeeld is van de Albert Heijn: persoonlijke aanbiedingen. Je meld jouw bonuskaart via de website aan. Deze gebruik je telkens weer bij het doen van een nieuwe aankoop, omdat je korting wilt. Hierdoor ‘weet’ de Albert Heijn ongeveer waar je interesses liggen.

    Vervolgens maken ze daar handig gebruik van door producten die jij vaak koopt in een persoonlijke aanbieding te doen. Deze ontvang je iedere week opnieuw in je inbox. Dit werkt voor de Albert Heijn enorm effectief, je koopt sneller méér van hetzelfde of je koopt gerelateerde producten in plaats van jouw originele keuze.


    Dit kun je zelf toepassen door gebruik te analyseren welke producten het meest worden gekocht per gebruiker. Wanneer je een WordPress website hebt laten maken en je gebruik maakt van WooCommerce, kun je hiervoor de plugin Pricing Deals gebruiken.

    Case 2: Coolblue


    Coolblue is een bedrijf wat vaak als voorbeeld wordt genomen in de marketingwereld. Ook personalisatie passen zij goed toe. In e-mails zoeken ook zij, net als Albert Heijn, wat bij jou past.

    Dit doet Coolblue door ook te analyseren welke producten jij interessant vind of hebt gekocht. Vervolgens gaan ze een stapje verder. Wanneer jij namelijk een nieuwe soundbar koopt, stuurt Coolblue je na aankoop een e-mail met tips voor het gebruik van de soundbar. Dit is erg effectief, omdat je zo het gevoel hebt dat het bedrijf je een beetje op weg helpt. Ook na aankoop. De klantrelatie in verhouding tot het merk bouwt zich hierdoor verder uit.

    Vervolgens stuurt Coolblue nog een e-mail, een aantal dagen later, met wat je van de soundbar vind. Ze sporen je aan om een review achter te laten. Dat werkt goed. We zien bij vrijwel ieder product tientallen reviews terug.

    Wil je jouw merk in de markt zetten als: ‘wij doen een stapje meer voor de klant’? Zorg er dan voor dat je ook na de verkoop klantenondersteuning aanbiedt. Bijvoorbeeld door het sturen van een beknopte handleiding met kort de belangrijkste punten voor het gebruik van het product.

    Vraag vervolgens om een review! De kans is groot dat mensen deze plaatsen: je hebt ze immers geholpen bij het gebruik of de installatie. Zo bind je, door slimme nieuwsbrieven te versturen, je klanten aan je.

    Welke nieuwsbrief onderwerpen zijn het meest effectief?




    Wil je een nieuwsbrief verzenden die ook daadwerkelijk wordt geopend? Dan is het onderwerp van jouw mailing van groot belang.

    Wist je dat 47% van de ontvangers alleen een e-mail opent op basis van de onderwerpregel? Tegelijkertijd meldt 69% van de ontvangers e-mails aan als spam, uitsluitend op basis van de onderwerpregel (bron).

    Een goed onderwerp is dus erg belangrijk!

    De beste manier om onderwerpregels voor mailings te schrijven is door gebruik te maken van natuurlijke, ‘menselijke’ uitingen en psychologische principes.

    Angst om te verliezen


    Een psychologisch principe dat praktisch onmogelijk te weerstaan is, is de angst om te verliezen. Je kunt deze angst in jouw onderwerpregels gebruiken door een element van schaarste (beperkte beschikbaarheid) of urgentie (beperkte tijd) toe te voegen.

    Onderwerpregels die woorden bevatten die tijdgevoeligheid impliceren zoals: ‘urgent’, ‘gelimiteerd’, ‘mis dit niet’ of ‘alleen vandaag’, verhogen het open ratio.

    Nieuwsgierigheid


    Wij zijn als mensen allemaal nieuwsgierig. Het is niet leuk om te weten dat iemand iets meer over onderwerp A weet dan jij, mits je er interesse in hebt. Dan wil je zo snel mogelijk alles te weten komen over onderwerp A en er zo veel mogelijk over leren.

    Hier kun je bij het versturen van een mailing goed gebruik van maken, door in je onderwerp een klein beetje te verklappen. Een soort van ‘mini cliffhanger’. Je kunt lezers nieuwsgierig maken door een vraag te stellen, of iets te zeggen wat raar of ongewoon is.

    Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

    * Deze e-mail niet openen *
    Laatste dag om te zien waar dit over gaat!
    10 bizarre gewoonten die millennials rijker maken
    Wat ze in de gevangenis eten…
    Een verrassing voor jou! (uitpakken)

    De beste woorden om te gebruiken


    Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van het gebruik van specifieke woorden voor onderwerpen van een e-mail. Gebruik deze woorden in jouw onderwerp, om ervoor te zorgen dat het open ratio nog hoger wordt!

    Volgens Alchemy Worx, die 2,1 miljard e-mails van 2500 merken analyseerde, waren de top vijf meest effectieve trefwoorden:

    upgrade
    alleen maar
    inhoud
    gaan
    geweldig

    Adestra analyseerde meer dan 2,2 miljard e-mails en vond de volgende belangrijkste woorden:

    gratis bezorging
    beschikbaar
    nieuw
    alert
    nieuws
    bijwerken
    zomer
    weekend

    10 soorten mailings:
    de nieuwsbrieven die je naar klanten wilt versturen




    Hoe weet je wat voor soort e-mails mensen willen?

    Nieuwsbrieven zijn de beste vriend van een marketeer. Volgens MarketingSherpa vind 61% van de consumenten het fijn om wekelijks nieuwsbrieven te ontvangen (en 38% zou nog vaker mailings willen).

    En je kunt zien welke soorten e-mails mensen willen op basis van wie ze zijn (en wat ze doen).

    Als mensen...

    Door je webshop struinen, iets in de winkelwagen doen en niet kopen: een verlaten winkelwagentje e-mail
    Net geabonneerd op jouw nieuwsbrief: stuur een welkomstmailing
    Al heel lang een trouwe klant: stuur een e-mail voor een jubileum

    “Dat lijken veel e-mails. Heb ik echt meerdere campagnes nodig? "

    Het antwoord is ja. Want…

    Je e-maillijst bestaat niet uit allemaal hetzelfde type mensen
    Niet iedereen op opent elke nieuwsbrief
    Promotie-e-mails verschillen van verkoop e-mails, die verschillen van aankondigings-e-mails of welkomst e-mails
    Een reeks e-mails (autoresponder) is een van de beste manieren om online te verkopen - maar het dient een heel ander doel dan jouw nieuwsbrief-e-mails
    E-mail is de beste manier om bestaande klanten te bereiken - of je nu inhoud, een speciale aanbieding of een call-to-action naar een volledig nieuw product wilt sturen

    Top 10


    Hieronder staan 10 redenen om een e-mail naar een (toekomstige) klant te versturen. De namen spreken redelijk voor zich. Je stuurt bijvoorbeeld een welkomst nieuwsbrief zodra iemand zich heeft ingeschreven op jouw mailinglijst. Een mijlpijn e-mail verstuur je zodra je een mijlpaal hebt bereikt en na aankoop krijgt de klant een review verzoek mailing.

    Nieuwsbrief
    Speciale aanbieding
    Mijlpaal
    Review verzoek
    Welkom
    Inhoud
    Product aankondigingen
    Verlaten winkelwagen
    Vooruitgang
    Bevestiging

    Pas zoveel mogelijk e-mails toe van bovenstaande lijst, mits deze natuurlijk relevant zijn op jouw bedrijfssituatie. Zo weet je zeker dat je jouw klant goed op de hoogte houdt én realiseer je de meeste touchpoints.

    Welke nieuwsbrief software is het beste?
    De beste nieuwsbrief software is voor iedereen verschillend. Op deze pagina leggen we je precies uit hoe je het beste programma kiest om je mailings mee te verzenden.
    Waarom een nieuwsbrief versturen?
    Het versturen van een nieuwsbrief is een effectieve marketingtool om een relatie met lezers op te bouwen en producten aan te bieden. Op deze pagina lees je alles over het maken van verschillende soorten nieuwsbrieven.
    Wat moet in een nieuwsbrief komen te staan?
    Dat is erg verschillend van hetgeen wat je aan je lezers wilt laten zien. Wij hebben de top 10 verschillende soorten nieuwsbrieven op deze pagina beschreven.
    Wat kun je meten bij het versturen van een nieuwsbrief?
    Er zijn een 9-tal verschillende metingen waar je op kunt letten bij het verzenden van een mailing. Bekijk op deze pagina alle 9 verschillende meetpunten om het succes jouw nieuwsbrief te maximaliseren.